zondag 31 januari 2016

Ridderlijke Duitsche Orde



Van 11 juli 2015 tot en met 29 november 2015 was in het Centraal Museum in Utrecht een tentoonstelling over de Ridderlijke Duitsche Orde. Vele malen ben ik langs de muur van het zogeheten Duitsche Huis in Utrecht aan de Springweg gelopen, zonder iets van deze orde te weten. Tegenwoordig zit in een deel van het complex het grand hotel Karel V, maar van 1823 tot 1945 heeft het dienst gedaan als Militair Hospitaal.



Over de historie van de protestantse orde is hier het een en ander te vinden en ook op Wikipedia.



De ordekleding en de heraldiek heb ik getracht te fotograferen, maar de vitrines spiegelden nogal.





Alle landcommandeurs zijn geportretteerd in een galerij, die soms fictief is. De galerij omvat alle landcommandeurs van 1231 tot heden. De Ridderlijke Duitsche Orde is nu een charitatief vermogensfonds.

2 opmerkingen:

Christina zei

Grappig is dat ik dit als niet inwoner wel wist. De springsteeg, maar ook de paralelle route langs de Catharijnesingel (of eigenlijk Willemsplantsoen en dan de wandelpaden) nam ik altijd te voet naar familie aan de Jutfaseweg. Mijn vader vertelde mij dat hij daar als soldaat nog geweest was en vroeg mij een keer foto's te maken. In 1951 was het geen opvallend mooi gebouw, maar soberheid troef. Toen heb ik al eens in de bibliotheek naar de herkomst gezocht en dit gevonden. Maar de foto's heb ik er nooit bij gezien, bedankt!

Miriam zei

Een waardevolle uitgebreide reactie! Ik hoorde van een bejaarde man dat hij in de Tweede Wereldoorlog op bezoek was geweest in het Militair hospitaal vanuit de omgeving van Nijmegen. Op de fiets heen en ook op de fiets weer terug. Het is zeker onder de toenmalige omstandigheden een flinke tocht, gelukkig was hij toen nog een jaar of 16.