dinsdag 4 februari 2014

Devrita (II)



Hé, dat boekje heb ik al eens gezien! Het klopt, maar Ria kwam iets meer te weten en mailde het mij. Zo komt het dat ik er nog eens over kan schrijven. Inmiddels weet ze op welke plaats de fabriek in Apeldoorn heeft gestaan én dat Devrita zowel borduurgaren als naaigaren maakte. Via marktplaats kwam ik te weten dat er ook haakgaren werd geproduceerd. Wie weet kom ik nog eens in contact met een oud-werknemer, het kan wel!

Eerder had ik al nagezocht dat de fabriek van 1936 tot 1982 in het handelsregister van de Kamer van Koophandel ingeschreven stond. Verder heeft het textielmuseum in Tilburg twee boekjes van Devrita, waaronder de hierboven getoonde uitgave. Qua inhoud niets bijzonders overigens, ik denk niet dat ik er ooit iets uit zal borduren. Voor de geschiedenis van de Nederlandse garens echter wel interessant.

1 opmerking:

Creative Chaos zei

Hoi Miriam , ik ben nu pas een internetcafe ingedoken om alle mail na te olezen , wat superleuk dat ik een uiltje heb gewonnen, hardstikke leuk !!! Ik zal je meteen mijn adres mailen , lijkt me leuk om het bij thuiskomst in de bus te vinden !!
liefs, Patti