dinsdag 22 oktober 2013

Kaartweven: een tentoonstelling in Leiden



We brachten zaterdag een bezoek aan Leiden. Wat een leuke stad! Er zijn zo ontzettend veel musea dat we haast geen keus konden maken. Uiteindelijk gingen we o.a. naar het Wevershuis. Daar hebben we bepaald geen spijt van.



Vermoedelijk is het een van de onbekendere musea van Leiden en het is ook klein, maar ik vond het erg leuk. Ten eerste krijg je een indruk hoe men vroeger leefde. Wat een tocht in zo'n huisje. Dat moet in de winter erg koud geweest zijn, dat kan niet anders. Op de gangmuur staat een overzicht van alle bewoners, voor zover ze bekend zijn. Wat opvalt is het aantal mensen dat in zo'n klein huisje leefde en er werd natuurlijk ook nog geweven.



Tot 10 november is er een tentoonstelling verzorgd door de Nederlandse kaartweefkring. Ooit probeerde ik het zelf. Zo weet ik dat het helemaal niet meevalt. Het is een aparte techniek die niet eenvoudig onder de knie te krijgen is. Des te meer bewondering heb ik voor het getoonde werk.



Er waren veel verschillende banden en ook uit diverse culturen. Van Nijntje tot kernachtige spreuken, van sierlijke geometrische motieven tot mythologische figuren.



De foto's geven de diversiteit weer, hoewel ik lang niet alles kon fotograferen door het beperkte licht en een iets krakkemikkig fototoestel.



Wie handig is naait de banden aan elkaar en krijgt zo bijvoorbeeld een tas.



Als je al het moois wilt zien, dan zul je zelf een bezoek aan het museum in Leiden moeten brengen.



In een later bericht schrijf ik verder over de stad en wat we daar voor fraais zagen.



4 opmerkingen:

Jane zei

Looks like a wonderful place to visit, thank you for sharing

marion zei

wat een leuk museum

Hobbyrita zei

Dat was pas een interessante uitstap die de moeite zeker waard was! Leuk handwerk te bewonderen!
Grtjes, rita.

Corina zei

wat leuk om te zien!