woensdag 25 augustus 2010

Afrikaanse dame


Mijn stramienwerkstuk vordert goed. De eerste Afrikaanse dame is helemaal geborduurd. Vooral de kleuren spreken me erg aan. Inmiddels kan ik wat meer zeggen over de plussen en minnen van zo'n voorbedrukt stramien. Daarbij is het wel goed om te bedenken dat dit een redelijk fijnmazig werkstuk is, met circa 5,5 gaatjes per centimeter. Ik borduur met twee draadjes splijtgaren.

Het stramien is erg stug en het is het beste als dat ook zo blijft gedurende het borduren. Dat wil zeggen dat je een groter werkstuk absoluut moet opspannen en niet uit de hand kunt borduren. Verder is het nogal slordig bedrukt, zodat de opdruk en de gaatjes niet met elkaar "sporen". Regelmatig moet je dus zelf een beslissing nemen hoe je het gaat doen. Er is in dit geval ook nog een telpatroon bijgeleverd, maar dat klopt al helemaal niet met de opdruk.

Aan de pluszijde staat daar tegenover dat er een mooie genuanceerde achtergrond is, die ook niet geborduurd hoeft te worden. Grote vlakken in dezelfde kleur zijn soms lastig te tellen, met alle gevolgen vandien als je een foutje maakt. Met een voorbeschilderd stramien zijn grote kleurvlakken juist eenvoudig te doen.

Conclusie: dit zal ik zeker niet regelmatig gaan doen, maar als ik nog eens een plaatje tegenkom dat me erg bevalt ....

4 opmerkingen:

Corina zei

't Wordt wel heel mooi, Miriam, en bijzonder door de achtergrond waartegen de geborduurde dame zo mooi afsteekt.

Pauline zei

Een kunst op zich, dat blijkt wel!
Maar het gaat wel mooi worden.
Zelf heb ik een "Monet"op stramien geborduurd.
Dat heb ik met halve kruissteken gedaan, de gobelin-techniek.
Die viel me toen reuze mee.
Maar ik herken je plussen minnen hoor!
doe het ook liever niet, tenzij ik iets tegenkom dat de moeite waard is.

Desirée zei

Ondanks de plussen en de minnen, wordt het mooi hoor! Zelf borduur ik ook kussens op voorbedrukt stramien maar dat is wel gemakkelijk, omdat het om grote kruissteken gaat. Maar de kleuren kloppen daar ook niet altijd van.

Tania zei

Ik heb nog niet veel op voorbedrukt stramien gewerkt. Vooral omdat ik het te stijf vind en omdat het meestal niet zo correct gekleurd wordt.