maandag 4 januari 2010

Goede raad nodig


Op verschillende breiblogs had ik het leuke tasje Suzy Q naar een patroon van Wolhemel al gezien, dus dat heb ik in de kerstvakantie ook proberen te maken. Met het breien ben ik een paar keer opnieuw begonnen, omdat er steeds een twist in mijn breiwerk zat, maar uiteindelijk is dat gelukt. Met het netjes in elkaar naaien van het breisel was ik even zoet en toen was het op oudjaarsavond tijd voor het vilten in de wasmachine. Spannend .... en volkomen mislukt!

Ik ben voorzichtig begonnen met een kwartiertje wassen op 60 graden in de wasmachine met een beetje wasmiddel, het gebreide tasje en een oude spijkerbroek in de trommel. Resultaat: nihil. Het tasje zag er nog net zo uit. Dus toen ietsje langer gewassen, ook zonder succes. Vervolgens heb ik het breiwerk laten "schrikken" in koud water en heb ik nog een hele wasgang op 95 graden geprobeerd. Daar is het breiwerk wel wat van gaan pillen en slijten, en het heeft vooral veel kleur verloren. Maar gevilt is het nog steeds niet.

Wie heeft er goede raad voor mij? Wat kan ik nog proberen? Met de hand vilten?
NB Het tasje is gebreid met 100% Pure Wool DK van Rowan.

4 opmerkingen:

Jane zei

How frustrating. If you find a solution, I'll be glad to hear it.

Marian zei

Ik denk dat die wol van jou Superwash is. Superwash betekent dat het een chemische behandeling heeft gehad, zodat het in de wasmachine gewassen kan worden en niet vilt.
Je hebt speciale viltwol en dat is betemd om te vilten, er zijn natuurlijk nog andere soorten, maar neem de volgende keer in ieder geval geen superwash, want dat vilt niet.

Miriam zei

Dankjewel Marian voor je reactie, je hebt natuurlijk gelijk. Ik ga dus op zoek naar andere wol.

Elza zei

Ik ben bang dat de wol niet goed is.
Zonde van je vele werk, want als het lukt is het een superleuk tasje.
Veel succces de volgende keer.
Groetjes ELza.