woensdag 3 juni 2009

Needle weaving (3)

In het kader van Stitch Explorer 2009 zijn veel borduursters nu bezig met de needle weaving-techniek. Er zijn allerlei mogelijkheden, waaronder een "woven wheel" oftewel een rondje. Vooral als je daar een dun zijden lintje voor gebruikt, kan het heel aardige resultaten opleveren die lijken op een bloem.

Voor mijn eerste needle woven-projectje heb ik echter op een andere manier een soort bloemetje gefabriceerd. Op verzoek laat ik vandaag zien hoe ik dat heb aangepakt. Mijn voorbeeldje is gemaakt op linnen met 1 draadje DMC, maar het kan natuurlijk ook met dikker materiaal gemaakt worden.



Eerst borduur je een tamelijk groot dubbel kruisje. De diagonale steekjes heb ik iets kleiner gemaakt.



Vervolgens vul je elke opening op met nog een steek, zodat het geheel eruit ziet als een 16-puntige ster.



Daarna breng je de naald naar boven bij het middelpunt van de ster.



Vervolgens begin je met weven vanaf het middelpunt. Ik heb eerst gewerkt over 5 draadjes en daarna over respectievelijk 3, 5 en 3 draadjes. Een andere verdeling is natuurlijk ook mogelijk.



Het eindresultaat kun je hier bekijken.

Geen opmerkingen: